Visumjakten

Etter mye forberedelser, begynner ting nå å falle på plass slik at jeg kan ta fatt på selve fotograferingen av fredsprisvinnerne.

En stor utfordring har vært visum. Både Jemen, Liberia og Ghana krever visum, og når man ikke kan ha mer enn to pass, sier det seg selv at puslespillet blir vanskelig når deadline nærmer seg med stormskritt.

En stor brikke ble lagt etter en dagstur til Berlin og Liberias ambassade. Det er ofte en viss spenning knyttet til det å få visum. Det kan ta flere uker (som jeg har opplevd både til Iran og Kina), og det kan gå på en kort time.

Heldigvis viste det seg å være lurt å møte personlig opp på Liberias ambassade. Med brev fra Nobels Fredssenter og avtale med landets president, tok det ikke lang tid før stempelet og visumet var på plass i passet mitt. Men fortsatt er mye av puslespillet i biter. Det jobbes med visum til Ghana (for å møte Leymah Gbowee) og ikke minst til Jemen.

De neste ukene vil jeg være mye på reisefot. Jeg håper å treffe Tawakkul Karman i løpet av kort tid. Hun reiser mye, så bare det å treffe henne har blitt en utfordring. Deretter legger jeg turen mot Liberia og Ghana, før jeg forhåpentligvis også vil få muligheten til å reise til Jemen.

De aller største brikkene har jeg ikke engang begynte å legge. Ingen bilder er tatt ennå. Og som de aller fleste andre fotografer, er det der jeg vil være. Hvor ting skjer, hvor fredsprisvinnerne er. Litt stressende er den følelsen, men i løpet av noen dager nå, så er kamerabagen på skuldra og jeg på vei for å møte den første av dem.

/ Fotograf Espen Rasmussen /

Om Nobels Fredssenter | Nobel Peace Center

Nobels Fredssenter presenterer Alfred Nobel og fredsprisvinnernes virksomhet, og arbeider for å fremme refleksjon og debatt om temaer knyttet til krig, fred og konfliktløsning. Facebook: Nobels Fredssenter Facebook page in English: Nobel Peace Center Twitter: @Fredssenteret YouTube: http://www.youtube.com/user/NobelPeaceCenter
Dette innlegget ble publisert i Ellen Johnson Sirleaf, Fotografen, Leymah Gbowee, Nobels fredspris 2011, Tawakkul Karman og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

