En formidlers bekjennelser

Ikke min typiske lørdagslektyre!

Ikke min typiske lørdagslektyre!

Det er travle dager i formidlingsavdelingen for tiden. Utstillingen Hva spiser verden? hadde bare vært åpen i to uker da Thorbjørn Jagland annonserte at OPCW tildeles Nobels fredspris 2013. Da var det bare å legge bort alt om mat og miljø, stille hjernen inn på en ny kanal og google kjemiske våpen.

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde hørt om OPCW før og at mine kunnskaper om kjemiske våpen er svært begrenset. De første elevene har for lengst begynt å spørre oss ut om årets vinner. Spørsmålene deres handler om kjernefysiske, kjemiske og biologiske våpen i en salig blanding. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen.

På vestlandsbesøk hjemme hos foreldrene mine i helgen, fant jeg plutselig en nyttig artikkel om kjemiske våpen i Teknisk Ukeblad. Min pappa, ingeniøren, har abonnert på bladet i en årrekke, men det er første gang noen av hans døtre har viet det noe som helst interesse. Han gjorde meg oppmerksom på flere artikler på nettet, så nå er jeg i gang.

Artikler om kjemiske våpen er skremmende lesning. Heldigvis har årets fredsprisvinner kommet langt i arbeidet med å destruere verdens beholdning.

// Kristin Hanssen, formidler //

Om Nobels Fredssenter | Nobel Peace Center

Nobels Fredssenter presenterer Alfred Nobel og fredsprisvinnernes virksomhet, og arbeider for å fremme refleksjon og debatt om temaer knyttet til krig, fred og konfliktløsning. Facebook: Nobels Fredssenter Facebook page in English: Nobel Peace Center Twitter: @Fredssenteret YouTube: http://www.youtube.com/user/NobelPeaceCenter
Dette innlegget ble publisert i Formidling, Nobels fredspris 2013, OPCW og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

