Hva er kjernen?

Hva skal vi fortelle publikum om en utstilling som omhandler Organisasjonen for forbud mot kjemiske våpen? I reklame og i media må vi fange oppmerksomheten med et kort og fengende budskap. Kan vi få det til?

Drømmesituasjon
Vi er i utgangspunktet veldig heldige. Utstillingen blir flott, vi har en verdenskjent fotograf og fotobyrå, en interessant fredsprisvinner og et fantastisk dyktig team som lager utstillingen. Men, vi har dårlig tid. Tidsløpet er stramt for alle, men vi som har ansvaret for å få folk til å ville se denne utstillingen, må vente til utstillingsavdelingen har ideen klar og til bildene er tatt, før vi kan begynne.

Enten det er gjennom annonser, pressearbeid, sosiale medier eller web, så kjenner vi tidspresset – vet at «timing» og «momentum» er avgjørende for at vi skal få godt gjennomslag og oppleves som så relevante og interessante at publikum faktisk kommer.

Vi skal også koordinere alt dette mellom utstillingsavdelingen, informasjonsavdelingen og markedsavdelingen, og opp mot reklamebyrå og mediebyrå. I år ba vi om bistand fra Kulturmeglerne – for å sikre fremdrift på små og store beslutninger og for å sikre at vi fant det ene budskapet som kan brukes i alle kanaler.

Heltene
OPCWs inspektørers arbeid er risikofylt, de oppholder seg i farlig områder og håndterer og destruerer giftige gasser og masseødeleggelsesvåpen. Det er en utakknemlig jobb, oppdraget er først vellykket når ingen legger merke til at jobben er gjort.

Når vi skal kommunisere OPCWs arbeid til publikum, er det nettopp dette arbeidet vi vil synliggjøre. Paolos bilder viser inspektørenes hverdag, og vårt reklamebyrå Futatsu har tatt bildene hans inn i et uttrykksfullt og tydelig design. Vi viser at dette er farlig, og gir inspektørene et ansikt.

Så her er utstillingen formulert i en eneste setning:
«Opplev hvordan inspektørene i OPCW overvåker, finner og ødelegger kjemiske våpen.»

IM Kampanje

// Inger Marie Bø, markeds- og sponsorsjef //

Advertisements

Om Nobels Fredssenter | Nobel Peace Center

Nobels Fredssenter presenterer Alfred Nobel og fredsprisvinnernes virksomhet, og arbeider for å fremme refleksjon og debatt om temaer knyttet til krig, fred og konfliktløsning. Facebook: Nobels Fredssenter Facebook page in English: Nobel Peace Center Twitter: @Fredssenteret YouTube: http://www.youtube.com/user/NobelPeaceCenter
Dette innlegget ble publisert i Formidling, Nobels fredspris 2013, OPCW, Produksjonsmøter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hva er kjernen?

  1. Tilbaketråkk: Hva er kjernen? | everything matters...

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s