Malalas skoleuniform – et symbol på retten til utdanning

10. oktober ble det kjent at Malala Yousafzai ble tildelt årets fredspris sammen med Kailash Satyarthi. Nøyaktig to år tidligere, 10. oktober 2012, svevde skolejenta Malala mellom liv og død. Dagen før hadde hun blitt skutt av Taliban, nå gjennomgikk hun livreddende kirurgi.

I arbeidet med årets Fredsprisutstilling har fredsprisvinnerne selv generøst bidratt til utstillingen. I dialogen med Malala og hennes familie foreslo hun at vi kunne få låne skoleuniformen hun hadde på seg da hun ble forsøkt drept av Taliban.

NPC malala kailash opening-163

På utstillingsåpningen 11. desember fikk Malala se sin blodige skoleuniform utstilt for første gang. Foto: Johannes Granseth/ Nobels Fredssenter.

Vi er dypt takknemlige for at hun ville låne oss uniformen. Varsomt er den blitt fotografert og fraktet fra hjemmet hennes i Birmingham til Oslo, og den vises som en del av Fredsprisutstillingen: «Uniformen er en viktig del av mitt liv, og nå vil jeg vise den frem til andre barn og til folk over hele verden. For det er min og alle barns rett til å gå på skole; og det må vi ikke glemme», sier Malala Yousafzai, i et intervju gjort for årets Fredsprisutstilling.

Malalas skoleuniform forteller mange historier. Den forteller historien om skolejenta Malala, om jenta som vokste opp på en skole og som hadde skolen som lekeplass. Fra hun var to-tre år ruslet hun rundt i klasserommene på skolen hvor faren var lærer og rektor.  Den kongeblå uniformen forteller også historien om den stolte unge skolejenta på 15 år: «Skoleuniformen er veldig viktig for meg når jeg var på skolen – det å gå med skoleuniformen fikk meg til å føle at ja, jeg er skoleelev, jeg gjør det i praksis». Slik er uniformen et viktig symbol på Malalas kamp for retten til å ytre seg fritt, og retten til å gå på skole.

Men den blodige uniformen forteller også den brutale historien om Malalas motstandere, og angrepet hun ble utsatt for. Men Taliban klarte ikke å stoppe Malala. Hun overlevde angrepet: «For meg er ikke 9. oktober dagen da jeg ble skutt. Det er dagen da jeg overlevde. Jeg er i live, jeg overlevde, og min sak overlevde» – sa Malala da A-magasinet intervjuet henne i fjor.

I dag fortsetter Malala kampen for jenters rett til utdanning. Slik er uniformen et viktig symbol på at kampen fortsetter.

Det er første gang skoleuniformen nå vises offentlig. Selv sier Malala at skoleuniformen er en viktig del av hennes liv. Det er vårt ønske at historien den forteller skal bli en del av manges liv: Vi er alle Malala.

Det var også stor interesse for Malala og skoleuniformen i mediene, her er noen eksempler:
Time.com: Malala Yousafzai Unveils Bloodstained Uniform From Taliban Shooting
Dagsrevyen: Malalas skoleuniform utstilt
Aftenposten: Malala ser uniformen utstilt for første gang

//Liv Astrid Sverdrup, utstillingssjef//

Om Nobels Fredssenter | Nobel Peace Center

Nobels Fredssenter presenterer Alfred Nobel og fredsprisvinnernes virksomhet, og arbeider for å fremme refleksjon og debatt om temaer knyttet til krig, fred og konfliktløsning. Facebook: Nobels Fredssenter Facebook page in English: Nobel Peace Center Twitter: @Fredssenteret YouTube: http://www.youtube.com/user/NobelPeaceCenter
Dette innlegget ble publisert i Fotografen, Fredsprisutstilling, Malala Yousafzai, Nobels fredspris 2014 og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

